PRESSEMEDDELELSE: Forbedret årsresultat i Mittarfeqarfiit

Mittarfeqarfiit kom ud af 2019 med et fornuftigt resultat.

Årets resultat udgør et underskud på 2,3 millioner kroner mod et underskud på 26,2 millioner kroner i 2018, og egenkapitalen udgør 23,3 millioner kroner mod 1.344,3 millioner kroner i 2018.

Nettoomsætning er faldet med 1,3 procent i forhold til året før. Trafikindtægterne er faldet med 7,2 procent, hvilket væsentligt skyldes nedgangen i antallet af starter og åbninger. Udviklingen for hotellerne viser en lille tilbagegang.

På baggrund af en overgang til at anvende årsregnskabslovens bestemmelser, er der foretaget en nedskrivning af virksomhedens aktiver, således at de i højere grad afspejler Mittarfeqarfiits indtjeningsmuligheder.

Administrerende direktør Henrik Estrup udtaler i forbindelse med regnskabet:

”Årsresultatet er forbedret tilfredsstillende, som følge af en daglig stor og engageret indsats af vores mange medarbejdere rundt om i landet. Men vi er noget usikre på, hvor vi lander i 2020, hvor vi er blevet påvirket negativt på både vores omsætning og indtjening.

COVID-19-situationen har reduceret antallet af passagerer og starter markant, men vi har alligevel holdt alle lufthavne åbne, for at sikre flytrafikken i Grønland. Det har sat Mittarfeqarfiits likviditet under et voldsomt pres, og vi har på den baggrund fået hævet vores trækningsret i Landskassen”.

”Vi vil fortsat gøre vort bedste for at føre en sikker, kundeorienteret og effektiv lufthavnsdrift, i samarbejde med vores kompetente og veluddannede medarbejdere”, siger Henrik Estrup.

I 2019 har Mittarfeqarfiit effektiviseret og moderniseret virksomheden ved at indføre nye systemer, blandt andet et nyt HR-system og nyt kvalitetsstyringssystem. Der har ligeledes været investeringer med fokus på øget flysikkerhed.

Naalakkersuisoq for Boliger og Infrastruktur Karl Frederik Danielsen: ”Mittarfeqarfiit er en vigtig brik i det grønlandske samfund og en af Grønlands største arbejdsplader, fordelt på byer og bygder. 2019 viser et forbedret resultat som er ganske tilfredsstillende.

Vi kan dog forvente endnu mere nedgang i det nye år. COVID-19-situationen har sat sine spor, ikke kun i Mittarfeqarfiit men i hele det grønlandske samfund. Vi skal alle tænke nyt og gøre nogle ting anderledes i forhold til tidligere. Trods dette, skal Mittarfeqarfiit stadig sikre den mest betryggende og effektive lufthavnsdrift og det ved jeg de kan i samarbejde Grønlands Selvstyre, Trafik-, Bygge- og Boligstyrelsen i Danmark, kunderne og de mange samarbejdspartnere”, siger Karl Frederik Danielsen.

Sociale medier

Følg med i dagligdagen i de grønlandske lufthavne!

Du finder os på Facebook...

Uddannelse og job

Er du vores nye mekaniker, kok eller indsatsleder?

Se alle vores muligheder for både uddannelser og job...

Services

Ønsker du reklame eller lejemål i vores lufthavne?

Udover drift af vores lufthavne byder vi på et hav af services...

Hoteller

Mangler du et sted at spise eller sove?

Besøg vores hotel i Narsarsuaq